Jotun

Autor: Roelka @ 25.01.2012, 20:39

Jotun (wymowa JŌ-tun) są ostatnimi przedstawicielami pradawnego społeczeństwa gigantów. Niegdyś byli oni potężną, zaawansowaną i arogancką rasą, która ogłosiła się władcami Gór Silverpeak na których szczytach zbudowali ogromne monumenty. Ich przywódcy, znani jako królowie-gigantów, byli niesamowicie potężni, obdarzeni siłą, magią i mądrością.

Lecz mimo to, gdy jotun pokonali wszystkich, którzy zagrażali ich władzy nad górami, nie potrafili przyzwyczaić się do pokoju. Przekonani o wyższości swojej rasy, popadli w obsesję czystości krwi i liczby bohaterów, dowódców i królów-gigantów w każdym rodowodzie. Krew stała się przyczyną dla której wybierano danego partnera, przejmowano kontrolę nad terenami i w końcu, eliminowało się "gorsze" plemiona. Z czasem jotun podbili lub zniszczyli wszystkich swoich wrogów i wówczas królowie-giganci zwrócili się przeciwko sobie w poszukiwaniu najwyższej władzy. Rodziny zaczęły prowadzić wojny ze sobą, brat walczył ze swoim bratem aż w końcu plemiona rozpoczęły wewnętrzną wojnę o panowanie.

"Przedstawię ci jotun z przeszłości, gdy jeszcze przechadzaliśmy się po Silverpeaks jako potężni lordowie. Bądź świadkiem barbarzyństwa, chciwości i próżności, które zakończyły nasze wspaniałe rządy..."

Thruln, ostatni król-gigant.


Dawno temu, jotun posiadali zdolność władania magią i byli na tyle utalentowani, że potrafili za jej pomocą stworzyć zaklęte monumenty w górach Silverpeak. Niektórzy historycy wierzą, że era magii jotun może mieć swój początek nawet przed nadejściem ludzkich bogów i stworzeniem Bloodstones. Mimo to, podczas długiego okresu pełnego konfliktów, wojen cywilnych i pogromów, jotun utracili całą swoją wiedzę i zrozumienie magii. Ich potężni mędrcy zostali zabici, a mistycy i opiekunowie wiedzy wyeliminowani zanim mogli przekazać młodszym pokoleniem tradycje magii. Jedynym co pozostało po ich wspaniałej, nieprzeniknionej duchowości jest kilka run ukrytych wśród zapomnianych, przykrych śniegiem szczytów.


Historia współczesna

"Weź ten kamień i spojrzyj na moc, która pewnego dnia podbije świat."

Napisz na monumencie jotun.

Poprzez setki lat istnienia, jotun spadli ze swojego piedestału, tracąc kontrolę nad technologią i magią, które niegdyś do nich należały, a czasy w których byli królami stały się jedynie historią i legendami. Przywódcy jotun wciąż próbują odzyskać dawną chwałę i zagarnąć dla siebie utraconą moc, podczas gdy uczeni wierzą, że pradawna chwała królów-gigantów przepadła na zawsze.

Jotun utracili wiele ze swojej wspaniałości. Ich wiedza jest rozproszona i wiele jej elementów zostało utraconych; religia, wyższa nauka i sekrety wynalazków, które niegdyś były w ich rękach zostały wyplenione, a po ich znakomitych społeczeństwie zostały tylko szczątki. Wśród nich są na przykład ogromne kamienne monumenty, niegdyś przez nich wzniesione i które wciąż można odnaleźć wśród Silverpeaks. Jotun utracili swój cel.. i swoje znaczenie.

Społeczeństwo

Jotun powiązani więzami krwi lub uniami, gromadzą się w duże plemiona, którymi dowodzą najsilniejsze jednoski. Ich siła można wynikać z tężyzny fizycznej, magii lub innej umiejętności - lecz zawsze przejawia się ona poprzez brutalną, fizyczną siłę. Jotun nie szanują przywódcy, który nie potrafią za pomocą silnej pięści wprowadzać swoich praw i prowadzić rządków. Zabiliby i zastąpili każdego przywódcę, który utracił swoją siłę, odniósł porażkę lub nie był w stanie doprowadzić plemienia do chwały. Jotun są jak dzikie bestie, które odruchowo rozerwą na szczepy każdego kto tylko okaże słabość - bez względu na to, jaki miałoby to wpływ na losy klanu.

Jotun mają tendencję do dzielenie są według płci: mężczyźni są bardziej agresywni i przyjmują pozycję przywódcze, podczas gdy główną rolą kobiet jest rodzenie i wychowywanie dzieci. Mężczyźni zbierają się w małych grupach związanych więzami krwi i bez przerwy szukają sposobów na wyeliminowani innych jotun, których odkrywali na terytorium swojego klanu. Celem wewnętrznych walk jotun jest wyeliminowanie wszystkich pozostałych joun, którzy nie są związani krwią z pojedynczym klanem. W związku z tym dla jotun bardzo ważne jest chronienie swoich kobiet i dzieci. Postronny obserwator nigdy nie zobaczy ich na otwartym terenie, ponieważ jednostka rodzinna zawsze jest dobrze ukryta przez światem, jedynie mężczyźni polują i przynoszą do swoich domów jedzenie.

Podczas gdy wiele bardziej "barbarzyńskich" ras Tyrii zna pojęcie honoru i ma kodeks etyczny, jotun posiadają bardzo niewiele moralnych ograniczeń. Chronią swoje rodziny, klany i tereny wszystkimi dostępnymi środkami. Jotun złamie swoje słowo, skłamie pod przysięgą lub zachowa się karygodnie jeśli tylko uzna, że pomoże mu to zdobyć władzę lub wzmocnić jego klan ( lub osłabić inny). W przeszłości, indywidualiści, którzy pragnęli zaprowadzić pokój z plemionami jotunm, nauczyli się, że jotun honorują takie układy tak długo, jak mają z nich zysk. Najbardziej prawdopodobne jest, że klan jotun związany takim układem korzysta z niego jedynie by zyskać na czasie i podbudować swoją siłę, by móc wkrótce zniszczyć tych, którzy tak bezmyślnie mu zaufali.

Religia

"Kogo czczę? Ha! Samego siebie!"

Utahein, przywódca jotun

Najbliższym pojęciu "religii" w społeczeństwie jotun jest ich niezachwiane przekonanie, że ich krew jest magiczna - że jej potęga podobna jest do tej, którą władają bogowie. Każdy klan czci swoich przodków i jest w stanie prześledzić swój rodowód aż do czasów potężnych królów-gigantów znanych z legend. Wiele z tych opowieści o królach-gigantach zyskało miano mitów religijnych i każdy z klanów wznosi modły do swojej legendarnej krwi prosząc o siłę, przewodnictwo i zwycięstwo. Nie można dokładnie powiedzieć, że jotun "czczą" swoich przodków, ale na pewno starają się naśladować ich osobistą dumę, podboje i zdeterminowanie w zajmowaniu się sobą.

Spojrzenie zza kulis

Mimo, iż wprowadziliśmy jotun do oryginalnych gier, naprawdę chcieliśmy przywrócić ich do życia w Guild Wars 2, konkretnie w części świata należącej do nornów. Chcieliśmy, żeby stali się czymś więcej niż tylko "niegrzecznymi klientami z wielkimi pałkami" zatem stworzyliśmy ich długą, aczkolwiek tragiczną historię. Chcieliśmy aby ogry były uważane za starą rasę i ten pomysł wykorzystaliśmy przy jotun, ponieważ te dwa gatunki są ze sobą połączone. Stworzenie dla jotun historii, którą utracili - rujnując ją swoimi wadami - nadało im głębi, która współgra z całością historii Guild Wars 2.

Na nowych grafikach przedstawiających jotun, są oni wyżsi i wyglądają na bardziej inteligentnych niż w oryginalnym Guild Wars, dzięki czemu lepiej reprezentują swoją historię i fakt iż są mądrymi, czującymi stworzeniami - a nie śliniącymi się, rzucającymi kamieniami zwierzętami. Ich prymitywizm wciąż widoczny jest w ich ubraniach i broniach i przedstawia on obraz zupełnie przeciwny do tego, który prezentują magiczne monumenty ukryte w ich obozach - to również był celowy zabieg. Pokazanie jak rasa chyli się ku upadkowi, od szczytu potęgi cywilizacyjnej do prymitywizmu - wszystko to stało się ponieważ nie byli w stanie powstrzymać się od walki i stanowi ważny element gry. Chcieliśmy w ten sposób pokazać, co może stać się z rasami graczy, które nie będą chciały porzucić starych kłótni i które nie zjednoczą sił w walce ze Starszymi Smokami.